четвер, 30 липня 2015 р.

Ода Костилю. Воловець

Пам'ятник Костилю у Воловці
Якщо Ви хоч раз приїжджали на відпочинок до Воловця залізницею, Вам напевно кинувся у вічі дивний пам’ятник з віршем на синій дошці. Підходите ближче, вчитуєтеся в назву… Що, що? «ОДА КОСТИЛЮ»!? – Саме так! Але у вірші йдеться не про милицю, як думає багато зрусифікованих українців, а про кріплення, яким з’єднували дерев’яні шпали з рейками в часи, коли тут прокладалися перші залізниці.

Історична Прелюдія


Будівництво залізниці через Воловець розпочали промисловці з Італії в далекому 1872 році. Прокладати колію через Вододільний хребет було пекельно важко. Бескидський тунель, другий за довжиною в Україні (1750 м), пробивався вручну. За день робітники проходили в середньому 2 метри.


Паралельно з Бескидським на лінії Воловець – Скотарське – Бескид було пробито ще 5 менших тунелів. Також було збудовано 2 віадуки в долині річки Опір. Запустили лінію в 1887 році.

Що таке Костиль


В ті роки при будівництві залізничних доріг використовувалися дерев’яні шпали. Рейки до них прикріплювалися за допомогою костилів, що забивалися в шпали вручну.

Костиль – це стержень зі спеціальною головкою на одному кінці і двома загостреними сторонами на іншому. На вигляд він чимось нагадує велетенський цвях.

В 60-х роках минулого століття дерев’яні шпали поступово почали замінювати залізобетонними, які кріпилися до рейок шурупами. Новий вид кріплення набагато зручніший і надійніший. Та й переваги залізобетону над деревом очевидні.

«Ода Костилю». Автор


Відчуваючи, що костиль потроху відходить у небуття, Ольга Михайлівна Глушко, начальник відділу кадрів ПЧ-14, вирішила увіковічнити пам'ять про нього і написала «Оду костилю».

Пізніше на залізничній станції Воловець було встановлено пам’ятник костилю з табличкою, на якій каліграфічним почерком виведені слова цієї незвичайної оди. Очевидно, автор старалася писати чистою українською мовою, але повністю приховати закарпатський акцент не вийшло. Словом, ДИВІТЬСЯ САМІ.

Ода Костилю. Текст

ОДА КОСТИЛЮ


Костиль є елементом магістралі,
Яка єднає сотні міст і сіл.
Костиль є самим меншим із деталей,
Але найбільше битий від усіх.

Для того, щоб з’єднати рейку й шпалу,
Придумали його в Європі вже давно.
Він вірно служить, і тому по праву
Ми зараз честь йому віддаємо.

За нього завжди мало говорили,
Він скромне місце в колії займав.
Але при цьому найчастіше били,
Щоб колію надійно він тримав.

І він тримав, уперто і надійно,
Та змін епоха нова почалась.
Прийшла модернізація колійна,
Тому прийшов із ним прощатись час.

Ти відслужив своє використання,
На зміну нове скріплення прийде.
Але ця ода твого вшанування
Усім розкаже, хто не знав тебе.

Глушко О.М.

Немає коментарів:

Дописати коментар